De beurs is niet dood

De beurs is niet dood

22776358511_080473e0e7_z

Afgelopen weken ben ik erg druk geweest met een aantal internationale beurzen. Na al de voorbereidingen, vele leuke reacties en goede leads wil ik het idee van de beurs onder de loep nemen.

Ik moet toegeven dat ik eerder sceptisch ben geweest ten opzichte van beurzen of evenementen als B2B marketing tactiek. In een digitale wereld, waar je een oogopslag een video kan afspelen over een product of dienst, lijkt het fysiek aanwezig zijn op een beurs enkel een formaliteit. Ik dacht dat de beurs dood was.

Maar hieronder geef ik enkele punten die het aanwezig zijn op een beurs een boost geven aan je bedrijf.

  1. Val op

Je valt niet zomaar op. Ervan uitgaande dat je niet de enige op de beurs bent binnen een productgroep, moet je wel je best doen. Dit begint bij het concept, onderscheidenheid. Wat maakt je anders? Wat maakt je uniek? Dit kan zowel zijn in de kern van je product of dienst, maar zeker ook in de manier hoe je jezelf en je stand presenteert.

  1. Doelgroep

Mits je de goede show hebt gekozen, zullen er voldoende prospects komen. Allen exact uit jouw doelgroep. De ideale kans om ze in een aantal dagen allemaal te spreken, en tevens meteen te overtuigen. Daarnaast zijn de mensen die beurzen en evenementen bezoeken vaak van een innovatief karakter. Ze zullen bij een positieve indruk eerder jouw bedrijf doorgeven of delen met collega’s.

  1. Interactie

De kracht van een fysieke winkel ten opzichte van een online shop is de ‘hands-on experience’. Je kunt de sfeer proeven, voelen en in het echt, van dichtbij zien. Dat is ook zo op een beurs. Mensen kunnen je product proberen en voelen. Vooral bij fysieke producten is dit goud waard. Ook krijg je feedback van je doelgroep, zodat je meteen weet waar eventuele verbeterpunten zitten en wat hen het diepst raakt.

  1. Menselijke connectie

Op een evenement raak je in gesprek met mensen. Je kunt meteen beginnen met het opbouwen van een relatie. Als je kijkt naar het verkoopproces, spring je later in. Mogelijk kun je dus sneller stappen maken en eerder een deal sluiten. Bovendien krijgen bezoekers een veel persoonlijker beeld van je bedrijf. Wie zijn de mensen achter het verhaal. Zo kun je zelfs al emotioneel een klik maken.

  1. Versterk banden

Naast het aantrekken van nieuwe klanten is een beurs uitermate geschikt om bestaande banden te versterken. Pas op dat het bezoeken van een beurs niet alleen maar gaat om bijpraten met bestaande klanten. Maar natuurlijk is het een mooie kans om je relaties te koesteren en ze de stand op te sleuren.

  1. Spot de concurrentie en leer de markt kennen

Hoewel te veel kijken naar andere bedrijven niet gezond is voor je welzijn, kan het wel helpen om nieuwe trends te spotten. Wat zijn de laatste ontwikkelingen van anderen en hoe sta jij er tegenover? Daarnaast leer je snel de markt kennen bij een beursbezoek. Of je nu bezoeker bent of standhouder, je hebt in een oogopslag de grote spelers in beeld. Ook leer je de outsiders kennen en het referentiekader van de doelgroep.

 

Wil je nog meer weten over het succesvol starten van je eigen bedrijf? Klik hieronder op de link, en lees wat ik heb geleerd over het starten voor jezelf. Download mijn GRATIS E-BOOK om toegang te krijgen tot meer tips voor het succesvol starten van je bedrijf!

Michel van Keeken

Michel van Keeken

CEO/Consultant at Orange Monk
info@orangemonk.nl
Michel van Keeken

Latest posts by Michel van Keeken (see all)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2018 | Orange Monk