Hoe kom je van niks naar je eerste klant?

sheep-bridgeHet leukste aan bedrijven opstarten, vind ik, is de beginfase. Misschien is het persoonlijke voorkeur, of zijn andere ondernemers het met me eens. Mogelijk komt het door de chaos, onzekerheid, en het verkapte pioniersgevoel. Je zet nota bene stappen in onbekend terrein. Ik krijg het gevoel alsof ik de zeilen laat zakken en met mijn schip op zoek ga naar een ver land, met grote rijkdom in het verschiet.

Uiteraard is dat wat vergezocht, maar het voelt wel goed. En een compleet nieuw product lanceren, of je eigen bedrijf starten is geweldig. Elke keer een avontuur. Wat gaan je beoogde klanten van je bedrijf vinden? Wat gaat er mogelijk fout? Gaan ze überhaupt kopen? In de startfase staat alles nog in de steigers. Dit zorgt voor creatieve chaos, en dat maakt het juist zo leuk. Plus, je kunt snel schakelen en aanpassingen doen. Je zit niet vast in een vaste organisatie.

Hier een aantal tips om je start zo succesvol mogelijk te maken.

Pas je product aan op je doelgroep

Denk goed na over je product. Is het geschikt voor je doelgroep? Of heb je gewoon alle topfeatures erin gestopt, maar heb je niet echt nagedacht over, bijvoorbeeld, de gebruiksvriendelijkheid? Bekijk je product en het gehele proces van gebruik door de ogen van je doelgroep. Mogelijk heb je iets over het hoofd gezien. Waar kun je jouw klanten mee wegblazen?

Test je product

Het is voor jezelf noodzakelijk om te weten wat wel en niet goed gaat tijdens het gebruik van je product. In de prototype-fase test je jezelf een ongeluk, zodat je jouw product kunt optimaliseren. Ook is het voor je eerste klanten belangrijk dat zij weten, dat je er alles aan hebt gedaan een perfect product te leveren.

Begin klein

Mogelijk heb je jouw product getest. Misschien wel twee keer, mogelijk tien keer. Hoeveel je ook test, er kan altijd iets gebeuren wat je niet voor ogen had. Als je zelf je product test, heb je onbewust al heel veel ervaring met het product. Je maakt niet de fouten die een nieuwe gebruiker zou maken. Je houdt het soms niet voor mogelijk wat mensen met je product doen! Dus start klein, zorg dat je overzicht hebt van je producten in het veld. Zo kun je snel bijspringen en leren.

Doe een gratis test

Het vinden van een klant die betaald voor een onbekend product, of onbekende naam kan lastig zijn. Als je overtuigd bent van je product kun je een test doen. Het geeft je nog meer informatie over het gebruik en geeft meteen resultaat voor je klant. Een positieve test zal uitdraaien op aankoop en je bent onderweg.

Kies je klant zorgvuldig

Als je een klant kiest die misschien niet rendabel is, te veel moeite kost, of weinig potentie voor de toekomst biedt, vergooi je een kans op snelle groei. Bovendien kan een slecht passende klant je een slechte naam geven. Dit is jammer omdat het niet aan je product ligt, maar aan de afstemming met de doelgroep. Ook geldt; als er een over de dam is, volgen er meer. Dus je wilt meer van de goede klanten en niet van de slechte.

 

Wil je nog meer weten over het succesvol starten van je eigen bedrijf? Klik hieronder op de link, en lees wat ik heb geleerd over het starten voor jezelf. Download mijn GRATIS E-BOOK om toegang te krijgen tot meer tips voor het succesvol starten van je bedrijf!

Michel van Keeken

Michel van Keeken

CEO/Consultant at Orange Monk
info@orangemonk.nl
Michel van Keeken

Latest posts by Michel van Keeken (see all)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2018 | Orange Monk