Hoe wek ik vertrouwen in mijn online communicatie?

14561581102_472fb7425c_z“The problem with internet quotes is that you can’t always depend on their accuracy.”

-Abraham Lincoln, 1864-

Iedereen kan tegenwoordig een website maken, visitekaartjes laten drukken, een kvk-nummer aanvragen en zichzelf een bedrijf noemen. Een goede ontwikkeling. Althans als je daarmee de kans biedt aan startende ondernemers die met weinig middelen een uitdagende onderneming aangaan. Maar het geeft ook de kans aan mensen die zich anders voordoen dan wie ze zijn en daar misbruik van maken.

Het wekken van vertrouwen is belangrijk voor je startend bedrijf, omdat je nog geen reputatie hebt. Bovendien zijn de mensen huiverig, er kan gemakkelijk misbruik gemaakt worden via de anonimiteit van het internet. Hoe wek je vertrouwen in je online presentatie?

Website

Zorg dat je een overzichtelijke website hebt. Het heeft geen super-flashy, eye catcher te zijn (behalve als dit juist de bedoeling is). Het uiterlijk moet overeenkomen met het verwachtingspatroon van je doelgroep. Het bouwen van een simpele WordPress-site is eenvoudig en goedkoop. Voor een paar tientjes heb je een professionele template, of je kiest een van de gratis templates. Zorg dat je teksten netjes zijn en zonder fouten.

E-mail

Kies een zakelijke e-mail footer. Elk contact met je klanten is een kans op het creëren van vertrouwen. Een gestructureerde footer bestaat uit minimaal je naam, functie, logo (goed voor je branding), contactgegevens en adres. Vooral het adres en een vast nummer dragen sterk bij aan het vertrouwen dat je iemand geeft. Het geeft een gevoel van zekerheid dat er altijd een fysieke locatie is, waar jouw bedrijf te vinden is. Ook kan het voordelen hebben dat je lokaal werkt, of een band scheppen omdat je uit dezelfde regio komt.

Visitekaartjes

Een fysiek visitekaartje is een beetje outdated. Tegenwoordig heb je binnen een paar klikken alle gegevens digitaal voorhanden. Naast dat een visitekaartje een mogelijkheid is om je branding kleur te geven, is het ook een commitment. Je bepaalt een definitief logo, adres en definitieve naam voor je bedrijf. Hoe goedkoop visitekaartjes ook zijn, het draagt bij aan het geheel van je presentatie.

Foto

Niets laat beter zien wie of wat je bent dan een goede foto. Zo zien de mensen wie je bent en kunnen een gevoel krijgen met je persoonlijkheid. Zorg dat de houding past bij je doelgroep en laat een stukje van jezelf zien in je kleding, stijl of opmaak.

Als een bedrijf het goed doet, lijkt het net alsof je via de digitale weg een hand krijgt toegereikt.

Hoe wek jij vertrouwen? Laat het weten en laat een bericht achter! Download mijn GRATIS E-book om toegang te krijgen tot meer tips voor het starten van je bedrijf!

Michel van Keeken
Laatste berichten van Michel van Keeken (alles zien)
Facebooktwitterlinkedinmailby feather

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *