In 4 stappen naar een killer-ondernemingsplan

6812484625_32b8378cd9_zNa een inspirerend moment in het café, of onder de douche, of tijdens het stofzuigen krijg je ineens hét idee van je leven. Je gaat een eigen bedrijf beginnen. De tijd is nu gekomen om eindelijk de stap te maken. Of je nu een origineel idee hebt, of een aanpassing maakt op een bestaand idee, het beginnen van je eigen bedrijf doe je niet zomaar. Bewust of onbewust neem je de stappen in het ondernemingsplan door en test je of je plan kans van slagen heeft.

Het schrijven van een ondernemingsplan heeft dan ook het grote voordeel dat je een aantal valkuilen vooraf kan wegnemen. Ook geeft het inzicht in je strategie, marketing en planning. Schrijf je je plan voor jezelf, of voor een kredietverstrekker, schrijf je het op één A4’tje of maak je er een heel boekwerk van? Hieronder een aantal zaken die je in je plan moet meenemen om het tot een killer-ondernemingsplan te maken.

Wie, wat en hoe?

Beantwoord in je plan de volgende vragen; wie is de ondernemer, wat is het idee en hoe ga ik het idee uitvoeren? Door de antwoorden heeft de lezer een idee gekregen van dat wat het bedrijf maakt, zoals de ondernemer, zijn/haar ervaring en achtergrond, de mensen, producten en processen. Ook kijk je naar je sterktes en zwaktes, de doelstellingen voor je onderneming, eventueel het ontstaan van het idee en waarom jij het gaat ondernemen.

Wat is je plaats in de magische economische wereld die we ‘de markt’ noemen?

Wat je nu doet is jouw concept en jouw idee een plek geven in de markt. Laat je bedrijf niet geboren worden met oogkleppen, maar kijk naar buiten. Wat speelt er in de markt, en hoe ziet die markt eruit? Kijk ook heel goed naar je potentiële klanten en hun behoeftes. Uiteindelijk gaat het hebben van de juiste klanten bepalen of je overleeft en groeit, of verlies maakt en het niet haalt.

Neem ook zeker je concurrenten mee en geef duidelijk aan wat jou onderscheidend maakt. Ook al denk je dat je geen concurrenten hebt; vanuit de ogen van de klant heb je wel degelijk alternatieven. Concurrenten kunnen er ook zijn in andere sectoren of branches. Daarom is het zo belangrijk om te begrijpen wat de werkelijke behoeftes zijn van je klanten.

Hoe kom je aan je klanten?

Oftewel wat is je marketingstrategie? Marketing gaat over de communicatie met je klanten. Waar zitten je klanten en hoe bereik je ze? Hoe ga je ze overtuigen van je product of dienst en hoe ga je ze binden? Belangrijk is dat je een koppeling maakt tussen jouw marketingactiviteiten en de omzet die je in het financiële stuk beschrijft. Deze omzet is een resultaat van je communicatie met de markt en komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Heb je de cijfertjes goed doorgerekend?

Of je doel nu is om quitte te draaien, of winst te maken, het doorrekenen van je financiën is essentieel bij het opstellen van je ondernemingsplan. Niet voor niets wordt dit hoofdstuk vaak als belangrijkste aangehaald door kredietverstrekkers. Stel de volgende vragen; wat verwacht je in de komende jaren om te zetten, wat heb ik minimaal nodig om te overleven, hoe lang moet ik overbruggen voordat het eerste geld binnenkomt, wat is mijn groeistrategie? In het ondernemingsplan worden doorgaans de volgende stukken opgenomen:

  • Verkoopprognose: Hoeveel van elk product/service ga ik verkopen, tegen welke prijs in een bepaalde tijdseenheid?
  • Liquiditeitsbegroting: Hoe ziet mijn in- en uitstroom van gelden eruit?
  • Investeringsbegroting: Wat zijn de bedrijfsmiddelen die ik nodig heb voor de start?
  • Financieringsbegroting: Hoe ga ik de bedrijfsmiddelen financieren?
  • Resultatenrekening: winst en verlies voor de komende drie jaar.

Ondanks dat bovenstaande stukken je heel wat kopzorgen kunnen bezorgen, gaat het uiteindelijk om een heel simpel maar uiterst belangrijk concept. Uiteindelijk moet er meer geld binnenkomen dan dat er uitgaat. Hoe simpel het ook klinkt, dit is wel vaak waar het fout gaat bij commerciële bedrijven. Wees daarom realistisch in je voorspelling. Neem de kosten volledig op en bouw je omzetprognose op vanuit je marketingactiviteit.

Heb je hulp nodig bij je ondernemingsplan, of wil je advies van Orange Monk? Neem contact op voor een gratis adviesgesprek of schrijf je hier in voor de ondernemingsplan-workshop!

Ga naar workshop!

 

Heb jij meer tips voor een ondernemingsplan? Laat het weten en laat een bericht achter! Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg Orange Monk en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs.

Michel van Keeken

Michel van Keeken

CEO/Consultant at Orange Monk
info@orangemonk.nl
Michel van Keeken

Latest posts by Michel van Keeken (see all)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2020 | Orange Monk