In 5 stappen naar een bedrijf dat zonder jou groeit!

Beach Palm Trees Riviera MayaIs het niet de droom van iedere ondernemer of zelfstandige om een bedrijf te hebben dat gewoon blijft doorgroeien zonder dat hij aanwezig is? Hoe lekker is het als je vanaf je vakantieadres de voortgang van je bedrijf kan blijven volgen?

Dit artikel is gebaseerd op het boek Built to Sell van John Warrillow. Warrillow beschrijft in zijn boek een verhaal van een ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen. Niet iedereen heeft het doel om afstand te nemen van zijn bedrijf, maar er zijn belangrijke lessen te halen uit het proces om je bedrijf klaar te maken voor de verkoop. Vandaar dat ik in dit artikel vijf tips geef om je bedrijf zo op te bouwen dat jij vanuit Zuid-Frankrijk de positieve cijfers van je onderneming kan bestuderen.

  1. Isoleer één product of service

Kies een product dat het middelpunt wordt van jouw bedrijf. Dit product dient de potentie te hebben om buiten je huidige klantenkring omzet te genereren. Kortom het moet schaalbaar zijn. Dit product is hetgene waar jouw bedrijf het beste in is. Door kennis en ervaring kan een specialist altijd meer vragen voor zijn product dan iemand die van alles een beetje doet. Bovendien kun je jezelf gemakkelijk onderscheiden van concurrenten.

Wat nou, als jouw bedrijf een dienstverlener is? Dan maak je van jouw dienst een product. Dit product is ‘teachable’, ‘valuable’ en ‘repeatable’. Geef het product een naam en promoot het zowel binnen jouw bedrijf als naar buiten toe als specialisme en enige product. Beschrijf je dienst in een instructie en creëer een handboek. Op deze manier kun je het overdragen aan anderen en vorm je je dienst om in een product.

  1. Creëer een positieve cash flow

Niks is zo vervelend om achter je geld aan te moeten. Klanten kunnen je het bloed onder de nagels vandaan halen met achterstallige betaling. Laat dit nou net je grootste klant zijn, met het meeste werk en omzet. Warrillow stelt dat voor een goed product, klanten van tevoren willen betalen. Jij wilt toch ook de nieuwste Iphone meteen afrekenen? Kun je dit niet betalen, dan leg je het vast in een abonnement. Zoek business models uit die jou een positieve cash flow geven en waar je geld over hebt om te investeren in nieuwe cash flows.

  1. Neem een sales team

Nadat je je product hebt gedefinieerd en vastgelegd, kun je de verkoop overlaten aan professionals. Een product is doorgaans gemakkelijker te verkopen dan een dienst en dus kun je accountmanagers aannemen om het saleswerk te doen. Neem er bij voorkeur twee aan, om de interne competitie te stimuleren.

  1. Stop met het verkopen van al het andere

De verleiding is groot als een belangrijke klant jou een aanbod doet om een bepaald probleem op te lossen. Deze verleiding moet je kunnen weerstaan omdat het vaak een maatwerkoplossing is en niet jouw product. Je bedrijf is specialist geworden en mag niet meer ingaan op andere aanbiedingen, ongeacht de omzet. Zowel je medewerkers als je klanten moeten weten dat alleen dat ene product nog overblijft. Specialiseer en laat al het andere liggen, je tijd en energie worden nu toegespitst op één product.

Daarnaast zul je ook je bestaande klanten moeten omzetten naar je nieuwe product. Accepteren ze het niet, dan moet je ze ontslaan. Ja, klanten ontslaan! Het kost je nieuwe omzet als je aandacht nog steeds uitgaat naar je niet rendabele, steeds veranderende activiteiten. Dus specialiseer en neem de klanten die over willen stappen mee, maar laat andere achter.

  1. Langetermijncommitment van managers

Het spreekt voor zich dat jouw medewerkers de drijvende kracht zijn van je organisatie. Zonder hun steun en inzet krijg jij je groei niet voor elkaar. Om je bedrijf te laten groeien of naar een ander langetermijndoel te bewegen dien je jouw managers te motiveren om ook dit doel na te streven. Dit doe je door een langetermijnbeloning te koppelen aan de bedrijfsdoelen van jouw onderneming. Een voorbeeld is een bonus bij een bepaald percentage groei. De eerste helft wordt uitbetaald na het betreffende jaar en de tweede helft wordt pas uitbetaald na het aanblijven van een aantal jaren. Zo beloon je de prestatie evenals de loyaliteit.

 

Heb je wat gehad aan deze tips? Heb je aanvullingen? Laat het weten! Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg Orange Monk en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs.

Michel van Keeken

Michel van Keeken

CEO/Consultant at Orange Monk
info@orangemonk.nl
Michel van Keeken

Latest posts by Michel van Keeken (see all)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2020 | Orange Monk